u knjižnici Državnog hidrometeorološkog zavoda
Dan
hrvatskih knjižnica obilježava se 11. studenoga, na dan kada je 1960. godine
Sabor NRH donio ukaz o proglašenju prvog Zakona o bibliotekama kojim su
postavljeni pravni temelji za sustavni rad i razvoj svih vrsta hrvatskih
knjižnica, nositeljica razvoja pismenosti i obrazovanja i čuvarica hrvatske
kulturne i znanstvene baštine.
Hrvatsko knjižničarsko društvo ustanovilo je 2010. godine Dan hrvatskih knjižnica radi bolje vidljivosti i prepoznatljivosti knjižnica i knjižničnih aktivnosti u javnosti, upoznavanja s ulogom knjižnica u informiranju, obrazovanju i kulturi pojedinaca i zajednice. Taj dan je prigoda da knjižnice javnosti predstave svoj rad i raznovrsna područja interesa.
Ovogodišnja središnja svečanost obilježavanja Dana hrvatskih knjižnica održala se u petak 10. studenoga u Prelogu.
U
sklopu svečanosti Hrvatsko knjižničarsko društvo dodijelilo je priznanje „Knjižnica godine“, čiji je dobitnik Knjižnica i čitaonica grada Preloga.
Povodom obilježavanja Dana hrvatskih
knjižnica, u knjižnici Državnog
hidrometeorološkog zavoda (DHMZa), Dinka Juričić, održala je predavanje pod naslovom : Digitalna pismenost – Steal like an
Artist.
Predavačica,
Dinka Juričić, po struci je profesorica i već 20-ak godina radi u izdavačkoj
kući Školska knjiga gdje uređuje gimnazijske čitanke. Ranije je godinama
predavala u školi i gimnaziji. Drži predavanja i radionice o motiviranju, o komunikacijskim vještinama i računalno
potpomognutom učenju.
U
predavanju je naglasila da danas nije dovoljno znati koristiti računalne i
mobilne tehnologije da bi se osoba mogla smatrati digitalano pismenom jer su to
tek obične funkcionalne vještine koje je lako steći. Teže i važnije su razine –
leće čitanja koje je predavačica obuhvatila u svom predavanju.
Prva leća za čitanje iz bilo kojeg izlaznog digitalnog uređaja bila
bi ista kao kod klasičnog čitanja - reproduktivna
leća. Radi se o školskom načinu čitanja pri kojem se traže odgovori.
Čitatelj se pritom služi: pronalaženjem podataka, njihovim razumijevanjem,
tumačenjem, povezivanjem i iskorištavanjem.
Druga leća je leća za
promišljanje podataka. To se odnosi samo na promišljanje o onomu što osobno
smatramo važnim jer nas je na emocionalni ili intelektualni način osobno
dotaklo. Zato se tu leću, prema predavačici, može nazvati i lećom
relevantnosti. Učiniti nešto relevantnim značilo bi to povezati s onim što nas
zanima, obojiti vlastitim bojama, pridodati osobni stav i interpretirati na
svoj jedinstveni način.
Treća leća odnosi se na uočavanje velike slike i čitanje između redaka
i to je leća konceptualizacije. Predavačica je upozorila da većina
primatelja poruke s tom razinom ima problema. Razlog vidi u tomu što digitalni
materijali nude ogromne količine informacija i tako privikavaju čitatelja na
površno čitanje i letimično skeniranje informacija, pa dublji - konceptualni slojevi poruke, često budu previđeni.
Četvrta je leća kritičkog
čitanja. Ta bi nas leća trebala štititi od manipulacije porukama i
sadržajima te biti prva linija odbrane od clickbaite novinarstva i alternativnih
istina. Pitanja koja bismo si trebali postaviti klasična su pitanja kojim se
služe i novinari u kreiranju svojih vijesti, a u čitanju, te vijesti
dekomponiramo i pokušavamo razumijeti razloge zbog kojih su baš tako
napisane. Važno je : Tko je rekao? Što je rečeno? Je li to činjenica
ili interpretacija, nedostaje li
nešto? Gdje je to rečeno? Na
pouzdanoj i ažuriranoj web stranici, senzacionalističkoj ili nekoj davno
izgubljenoj u prostorima interneta. Kad je
to rečeno? Jesu li podatci svježi? Zašto je to rečeno? Da li da nas se na
nešto nagovori, navede na kakvu akciju ili da nam se nešto objasni ili nas se
pouči? Važno je još i kako je to
rečeno – jednostavno, jasno, kratko, uvjerljivo, profesionalno ili nejasno,
mutno, s puno pogrešaka.
Peta leća za čitanje je leća iščitavanja
poruke iz načina na koji je vizualizirana. Tu bi se radilo o
čitanju slike kao složene poruke.
Šesta leća za čitanje je evaluacijska
leća procjene i preporuke. Ta je
leća povezana s kritičkim i problemskim načinima razmišljanja i logičkim
vještinama argumentiranja i kontraargumentiranja. Prema predavačici ta se leća
najmanje koristi. Mnogi tek zagrebu površinu neke informacije, pa prosuđuju
odokativno, impresionistički, nedomišljeno, bez razumijevanja da nemaju
dovoljno konkretnih podataka potrebnih za argumentiranu prosudbu.
Predavačica
je predložila i pokazala način na koji svi lakše možemo ovladati preobiljem
informacija na webu. To je vještina brzog čitanja. Moguće ju je savladati uz
pomoć računalnog programa Spreedder i nekoliko pravila brzo i bez velike muke.
Posjetioci
predavanja u to su se uvjerili na
nekoliko jednostavnih primjera. Od posjetioca
predavanja tražilo se da uhvate ključne informacije u tekstu koji im je tekao
pred očima sve brže i od početnih 300
popeo se do 500 riječi u minuti. Ipak, svi su mu se relativno lako
prilagodili i došli do točnih odgovora na postavljena pitanja.
Pokazalo
se da je vještina brzog čitanja koju je moguće savladati uz pomoć računalnog
programa i kojom se brzina percipiranja ključnih informacija u tekstu bitno
ubrzava, izvrstan način za
svladavanje prostranstava interneta.Ukratko,
to znači čitati onom brzinom koja nam je potrebna za svladavanje informacija u
raspoloživom vremenu. Oduševljenje posjetilaca izazvala je činjenica da je
brzinu čitanja moguće podići do 1600
riječi u minuti i više, kao i da predavačica čita kojih 7 knjiga dnevno. Da sve doznamo pomogle
su nam i naše kolaudatorice iz DHMZa Daria
Kralik i Jasna Musa.
U knjižnici je zavladalo vedro i optimistično raspoloženje, a posjetitelji su imali puno želja za buduća predavanje gđe Dinke Juričić. Zanimala ih je posebno tema o motiviranju i kritičkom razmišljanju!
Kao
u svakom izvrsnom predavanju važno je i ono što nije izrečeno, jer to poziva na
nova druženja. Ovaj put nespomenuta je ostala baš sedma i najzanimjliivja leća
za čitanje – leća kreativnosti, prosumerska leća. Kreativnost ove leće ispričao
je genijalni mladi dizajner Austin Kleon
u svojoj kultnoj knjizi Steal like an Artist. To nam ostaje uz
temu o kritičkom mišljenju i motiviranju vodič za buduća predavanja!
Na
kraju smo se počastili izvrsnom čokoladnom tortom s pekmezom od marelica našeg
donatora slastičrnice
Zagreb i drugim
poslasticama.
Posjetioci
su dobili licitarska srca, torbe i zanimljive promo materijale Turističke
zajednice Zagreba i Hrvatske turističke zajednice.
Zahvaljujemo i na stalnoj pomoći Galerije Klovićevi dvori! Bilo je još puno malih i velikih
razloga za veselje, smjeh i nastavak
druženja u knjižnici povodom njenog dana do pauze i duže!
Fotografije : Ivan Bujger
Korišteni su materijali iz
prezentacije Dinke Juričić