Može li knjižnica DHMZ-a?
Suradnica na
projektu „Work with US“ (Veleposlanstvo SAD-a, Ekonomski fakultet – Zagreb i
Hrvatsko knjižničarsko društvo), Zrinka Udiljak Bugarinovski, univ.spec.oec. na
ta je pitanje na predavanju u knjižnici DHMZ-a odgovorila - mogu i može!.
Svoj stav
temelji na primjerima britanskih i
američkih knjižnica koje postaju važni prijenosnici informacija industrijskim
proizvođačima, malim i srednjim poduzetnicima, obrtnicima i neprofitnim
organizacijama.
Knjižnice
tradicionalno odlikuje stručno istraživanje i upravljanje informacijama, pa
lako mogu pružiti podršku strateškom
razmišljanju i odlučivanju. Danas to uglavnom čine kroz podučavanje
informacijskih vještina i obrazovanje
budućih poduzetnika i menadžera ili
izravnim pružanjem usluga malim poduzetničkim zajednicama.
Vrijedan primjer
je usluga (NeighborLINE) u američkim poslovnim knjižnicama. Ona poduzetnicima omogućuje identifikaciju
alternativnih ili novih izvora financiranja, pruža im informacije o
gospodarskim kretanjim, trendovima zapošljavanja i karijerama, proizvodima i interesima potrošača,
demografskim statistikama, stranim tržištima, zatim podatke o energiji i
okolišu, poljoprivredi, kao i specifične informacije o pojedinim tvrtkama,
lokalnim prilikama i sl.
Knjižnice koje
se orijentiraju prema poduzetničkim zajednicama tomu prilagođuju svoje poslovne
politike i izvore financiranja. Osiguravaju knjižničarima poduku kako bi ovladali kreiranjem i vođenjem
poslovnih knjižnica. Umrežuju se s
drugim knjižnicama zbog korištenja knjižničnih i drugih informacijskih izvora.
Ulažu u svoju tehnološku osposobljenost
radi praćenja pristupa relevantnim i često promjenjivim podacima te razvijaju
zbirke koje prate poslovne ciljeve i brzo postaju relevantne široj poslovnoj
zajednici.
U Hrvatskoj je
projekt poslovih knjižnica započeo od gradskih knjižnica (Pula, Varaždin,
Požega, Karlovac, Dubrovnik, Čakovec, Bjelovar, Split, Nova Gradiška, Gospić,
Krapina, Šibenik). Te knjižnice nastoje
kod malih i srednjih poduzetnika razviti veću svijest o tomu koje su im
informacije korisne, učinkovite i važne, gdje su te informacije pohranjene te komu
se za njih mogu obratiti.
Osim toga, knjižničari pokreću cikluse u kojima
zajednice malih poduzetnika stvaraju i dijele nove informacije važne za njihove
zajedničke potrebe. U ovoj razmjeni iskustava poduzetnici doznaju kako su se
drugi „borili“ sa sličnim problemima i potrebama.
Uključuju se i
veliki poduzetnici koji malima stavljaju na raspolaganje znanja svojih iskusnih
stručnjaka i menadžera.
Na predavanju
smo saznali za čitav niz pozitivnih
rezultata ovih nastojanja.
Sigurno je da bi
DHMZ kroz mrežu poslovnih knjižnica koja se uobličuje u Hrvatskoj imao brzu
korist kroz zaštitu svog intelektualnog vlasništva, kao i bolje praćenje
karijernog napredovanja svojih djelatnika.
Sudar ili spoj
Osim toga,
orijentacija poslovnih knjižnica itekako
se preklapa s tradicijom DHMZ-a. Od osnutka Zavoda problemi i zahtijevi
korisnika različitih struka i gospodarskih područja poticali su razvoj i
unapređivanje meteorologije.
Njihovom
zaslugom otvarala su se nova područja primjene meteoroloških i klimatoloških
podataka i pokrenuta su brojna stručna i znanstvena istraživanja koja su našla
svoju brzu primjenu u praksi, a pripomagala su rješavanju gospodarskih problema
povezanih s meteorološkim, klimatološkim i hidrološkim prilikama.
Naši stručnjaci
i znanstvenici su na početku djelovanja Zavoda shvatili važnost komunikacije i
razmjene znanja i informacija. Obostrano razumijevanje složenosti problema i
svih raspoloživih znanja jedino je
osiguravalo uspjeh.
Dinamika
potražnje za izradom stručnih i znanstvenih podloga se u velikoj mjeri
podudarala s gospodarskim razvitkom,
bilo da se radilo o planiranju i
izgradnji infrastrukture društva, pojedinog industrijskog objekta ili o
planiranju izgradnje bolnica, naselja, marina i slično.
Sve to govori o
pripremljenosti Zavoda da se u ovaj projekt uključi i pomogne ovaj put malim i
srednjim poduzetnicima u području
svojih znanja i djelovanja. Tako će pridonijeti održivom rastu i ukupnom
boljitku društva, što je jedan od važnih ciljeva Zavoda.
Zajedno s
knjižničarskom zajednicom možemo učiniti da odgovor na pitanje iz naslova bude
još čvršći i istinitiji.
Nema komentara:
Objavi komentar