ponedjeljak, 2. studenoga 2015.

Mogu li knjižničari pokrenuti gospodarstvo u Hrvatskoj?







 

Može li knjižnica DHMZ-a?



Suradnica na projektu „Work with US“ (Veleposlanstvo SAD-a, Ekonomski fakultet – Zagreb i Hrvatsko knjižničarsko društvo), Zrinka Udiljak Bugarinovski, univ.spec.oec. na ta je pitanje na predavanju u knjižnici DHMZ-a odgovorila -  mogu i može!.



Svoj stav temelji na primjerima  britanskih i američkih knjižnica koje postaju važni prijenosnici informacija industrijskim proizvođačima, malim i srednjim poduzetnicima, obrtnicima i neprofitnim organizacijama.



Knjižnice tradicionalno odlikuje stručno istraživanje i upravljanje informacijama, pa lako mogu pružiti  podršku strateškom razmišljanju i odlučivanju. Danas to uglavnom čine kroz podučavanje informacijskih vještina i  obrazovanje budućih poduzetnika i menadžera ili  izravnim pružanjem usluga malim poduzetničkim zajednicama.



Vrijedan primjer je usluga (NeighborLINE) u američkim poslovnim knjižnicama. Ona  poduzetnicima omogućuje identifikaciju alternativnih ili novih izvora financiranja, pruža im informacije o gospodarskim kretanjim, trendovima zapošljavanja i karijerama,  proizvodima i interesima potrošača, demografskim statistikama, stranim tržištima, zatim podatke o energiji i okolišu, poljoprivredi, kao i specifične informacije o pojedinim tvrtkama, lokalnim prilikama i sl.
Knjižnice koje se orijentiraju prema poduzetničkim zajednicama tomu prilagođuju svoje poslovne politike i izvore financiranja. Osiguravaju knjižničarima poduku  kako bi ovladali kreiranjem i vođenjem poslovnih knjižnica. Umrežuju se  s drugim knjižnicama zbog korištenja knjižničnih i drugih informacijskih izvora. Ulažu u  svoju tehnološku osposobljenost radi praćenja pristupa relevantnim i često promjenjivim podacima te razvijaju zbirke koje prate poslovne ciljeve i brzo postaju relevantne široj poslovnoj zajednici.



U Hrvatskoj je projekt poslovih knjižnica započeo od gradskih knjižnica (Pula, Varaždin, Požega, Karlovac, Dubrovnik, Čakovec, Bjelovar, Split, Nova Gradiška, Gospić, Krapina, Šibenik). Te knjižnice  nastoje kod malih i srednjih poduzetnika razviti veću svijest o tomu koje su im informacije korisne, učinkovite i važne, gdje su te informacije pohranjene te komu se za njih mogu obratiti.




Osim toga,  knjižničari pokreću cikluse u kojima zajednice malih poduzetnika stvaraju i dijele nove informacije važne za njihove zajedničke potrebe. U ovoj razmjeni iskustava poduzetnici doznaju kako su se drugi „borili“ sa sličnim problemima i potrebama.

Uključuju se i veliki poduzetnici koji malima stavljaju na raspolaganje znanja svojih iskusnih stručnjaka i menadžera.

Na predavanju smo saznali za čitav niz pozitivnih rezultata ovih nastojanja.



Sigurno je da bi DHMZ kroz mrežu poslovnih knjižnica koja se uobličuje u Hrvatskoj imao brzu korist kroz zaštitu svog intelektualnog vlasništva, kao i bolje praćenje karijernog napredovanja svojih djelatnika.

Sudar ili spoj

Osim toga, orijentacija poslovnih knjižnica  itekako se preklapa s tradicijom DHMZ-a. Od osnutka Zavoda problemi i zahtijevi korisnika različitih struka i gospodarskih područja poticali su razvoj i unapređivanje meteorologije.

Njihovom zaslugom otvarala su se nova područja primjene meteoroloških i klimatoloških podataka i pokrenuta su brojna stručna i znanstvena istraživanja koja su našla svoju brzu primjenu u praksi, a pripomagala su rješavanju gospodarskih problema povezanih s meteorološkim, klimatološkim i hidrološkim prilikama.

Naši stručnjaci i znanstvenici su na početku djelovanja Zavoda shvatili važnost komunikacije i razmjene znanja i informacija. Obostrano razumijevanje složenosti problema i svih raspoloživih znanja jedino je osiguravalo uspjeh.


Dinamika potražnje za izradom stručnih i znanstvenih podloga se u velikoj mjeri podudarala  s gospodarskim razvitkom, bilo da se radilo  o planiranju i izgradnji infrastrukture društva, pojedinog industrijskog objekta ili o planiranju izgradnje bolnica, naselja, marina i slično.


Sve to govori o pripremljenosti Zavoda da se u ovaj projekt uključi i pomogne ovaj put malim i srednjim poduzetnicima   u području svojih znanja i djelovanja. Tako će pridonijeti održivom rastu i ukupnom boljitku društva, što je jedan od važnih ciljeva Zavoda.


Zajedno s knjižničarskom zajednicom možemo učiniti da odgovor na pitanje iz naslova bude još čvršći i istinitiji.
















Nema komentara:

Objavi komentar