Ide li javni sektor putem Aarona Swartza
Uvriježilo se u masovnim medijima govoriti loše o javnim
službama i službenicima. Doživljava ih se kao teret privatnom,
navodno, produktivnom sektoru.
Potpiruje
se neprijateljstvo među zaposlenima. Podijeljeni smo na uhljebe i hranitelje, trutove i radilice. Od te priče zubi trnu sve više. Nigdje pogače. Izgleda da ćemo opet pričekati da nam rješenje
stigne odozgora, od visokih tijela EU.
Doista, na razini EU se već od početka ovog stoljeća razumijevalo da javni sektor „proizvodi“
razne i vrijedne informacije koje
bi se mogle iskoristit mimo onog za što
su izvorno namijenjene. Put je kao kod svakog širenja prava na slobodan pristup
informacijama mukotrpan i dugo će trajati.
Takvim promišljanjima doprinio je razvoj informacijsko-komunikacijskih
tehnologija koje omogućuju nove načine obrade i kombiniranja
informacija.
Sjetimo se samo programa za rudarenje informacija (SAP) koji se još 80-ih poučavao u SRCEu (dio CARNeta).Vještiji matematičkim znanjima brzo su shvatili vrijednost tog znanja i uz malo muke postali zanimljivom lovinom na tržištu rada.Poanta je bila iz postojećih skupova podataka izvući informacije koje će se moć iskoristiti za prodaju raznih dobara i usluga.
Sjetimo se samo programa za rudarenje informacija (SAP) koji se još 80-ih poučavao u SRCEu (dio CARNeta).Vještiji matematičkim znanjima brzo su shvatili vrijednost tog znanja i uz malo muke postali zanimljivom lovinom na tržištu rada.Poanta je bila iz postojećih skupova podataka izvući informacije koje će se moć iskoristiti za prodaju raznih dobara i usluga.
Ovo gotovo tajno znanje i vještina se desetljećima kasnije
pokušalo zakonski regulirat direktivom EU iz 2003. Tada je EU u svom
nastojanju da uspostavi unutarnje tržište osvijestila potencijal i važnost
informacija koje nastaju u javnom sektoru.
Uočilo se da je to
put kojim se može povećati ekonomski rast ali i utjecati na poboljšanje javnih usluga.
Željelo se još potaknuti inovacije i povećati
kvalitetu informacija. Dodatna korist je, ramišljalo se, da to
nužno vodi do promjene kulture rada, ukupnog ponašanja i načina
razmišljanja u javnom sektoru.
Prva direktiva EU 2003/98/EZ pozivala se na osnovno
načelo demokracije i proširenje prava na
znanje. Mogla se primjeniti lokalno, nacionalno i međunarodno. Ipak, direktiva je ostavljala pravo svakoj zemlji članici, odnosno, tijelu javnog
sektora da samostalno odluči hoće li i koliko informacija ponudit za ponovnu
upotrebu.
Ta direktiva nije se odnosila na prava intelektualnog vlasništva
trećih strana kao niti na prava intelektualnog vlasništva ili vlasništva javnog
sektora nad njima. Čak se izričito navodilo da se ona ne primjenjuje na
dokumente u posjedu obrazovnih i znanstvenih ustanova, kao što su škole, arhivi, knjižnice i istraživačke
jedinice.
Deset godina kasnije iskustvo
je pokazalo da treba razmišljat drukčije. U
Direktivi 2013/37/EU područje primjene
prošireno je upravo na knjižnice, uključujući sveučilišne
knjižnice, muzeje i arhive.
Postalo je jasno da restriktivna regulativa iz 2003. onemogućuje
gospodarski i društveni rast. Pokazalo se ključnim udahnuti
u sustav više slobode. Zato se u Direktivi iz 2013. priznaje da tijela
javnog sektora proizvode opsežne, raznolike i vrijedne informacije koje mogu doprinijeti
razvoju ekonomije znanja.
Nužda je zakon promijenila, pa se ponovna upotreba dokumenata u
posjedu tijela javnog sektora počinje shvaćati kao značajna dodana vrijednost
za nove korisnike i društvo u cjelini.
U dokumentu se naglašava i da takva orijentacija
predstavlja dodanu vrijednost i za samo javno tijelo jer promiče trasnparentnost i
pouzdanost te omogućuje tijelu povratnu
informaciju od korisnika o kvaliteti
prikupljenih informacija.
Ipak, ne ide se slobodi baš brzo i ravno. Direktiva zasad ograničava ponovnu uporabu na tri vrste
kulturnih ustanova – knjižnice, uključujući sveučilišne knjižnice, muzeje i
arhive. Njihove zbirke jesu i sve više će biti vrijedna građa za ponovnu
upotrebu u mnogim proizvodima (dovoljno je prisjetiti se mobilnih aplikacija).
Napredak je i u tomu jer
Direktiva utvrđuje jasne obaveze država članica da daju sve
dokumente na ponovnu upotrebu, osim kad je pristup ograničen nekim drugim
propisom.
Hrvatsko zakonodavstvo je pojam ponovne uporabe informacija
uvelo u Zakon o pravu na pristup informacijma iz 2013. Prema tom zakonu
ponovnom uporabom smatra se uporaba
informacija tijela javne vlasti od
strane fizičkih ili pravnih osoba, u komercijalne ili nekomercijalne svrhe
drugačije od izvorne svrhe u okviru javnog posla za koji su te
informacije nastale.
Vidljiva je i tendencija da se propišu načela, ograničenja,
postupak i način ostvarivanja i olakšavanje ponovne uporabe informacija. Zakonom se potiću tijela koja su vlasnici određenih informacija za
ponovnu uporabu da ih objavljuju zajedno s metapodacima u strojno čitljivom i
otvorenom obliku, u skladu s otvorenim standardima.
Ove odredbe se posebno odnose na knjižnice, muzeje i arhive
koji će biti dužni objaviti informacije na kojima imaju prava intelektualnog
vlasništva. To znači da je zakonodavni okvir postavljen.Ostaje još veliki posao na
osviještavnju javnog sektora o važnosti
pružanja točnih, pravovremenih i pozdanih informacija i usvajanju ponovne
uporabe kao načina dijeljenja informacija.
Sve je jasnije da o tomu
ovisi razvoj privatnog sektora, bolja informiranost građana na
različitim područjima ali i stupanj
demokratičnosti svakog pa i našeg društva.
Premda su to skromni početci koje prosječni građanin jedva može opaziti
i na nivou informacije, zapravo su značajni. Mijenja se duboko ukorijenjeni stav među obveznicima Zakona o pravu na
pristup informacijama da podatke koji nastaju u sklopu djelatnosti tijela
smatraju isključivo svojim vlasništvom i nerado ga stavljaju na raspolaganje
svim zainteresiranima.
Ipak, stižu nam prve laste. U ožujku 2015. je u Hrvatskoj pušten u rad
Portal otvorenih podataka RH. Zamišljen je kao jedinstveno mjesto koje će služiti prikupljanju, kategorizaciji i raspačavanju otvorenih podataka javnog
sektora.
Nadajmo se da će ovo potaknuti suradnju privatnog i javnog
sektora i biti mjesto razmjene ideja i novih
proizvoda koji nastaju u privatnom
sektoru na temelju službenih informacijskih izvora javnog sektora.
Sadržaji portala zaštićeni su jednom od najotvovrenijih
licenci koja je danas na raspolaganju Creative
Commons CC BY. To znači da se sadržaji mogu kopirati, objavljivati,
raspačavati, priopćavati javnosti, prerađivati, koristiti u komercijalne i
nekomercijalne svrhe, kombinirajući ih s drugim informacijama i uvrštavajući ih
u drugi proizvod bez posebnog dopuštenja, samo uz navođenje izvora.
Možemo se ponadati da će to u nekoj sretnijoj budućnosti ublažiti umjetno stvoren jaz između uhljeba i hranitelja. Odajmo priznanje našim knjižnicama, arhivima i muzejima koji su skromno njegovali vrijednosti jednakopravnosti i slobodnog pristupa znanjima i informacijama.
Možemo se ponadati da će to u nekoj sretnijoj budućnosti ublažiti umjetno stvoren jaz između uhljeba i hranitelja. Odajmo priznanje našim knjižnicama, arhivima i muzejima koji su skromno njegovali vrijednosti jednakopravnosti i slobodnog pristupa znanjima i informacijama.
Nema komentara:
Objavi komentar